CU Dantumadiel op bezoek bij de Voedselbank

IMG_20140124_165500dinsdag 28 januari 2014 16:31

Als ChristenUnie Dantumadiel hebben in deze verkiezingstijd gekozen voor de volgende hoofdthema's: Ondernemend, Eerlijk en als Rentmeesters. Wij willen staan voor een rechtvaardige en eerlijke samenleving waar er aandacht en zorg is voor de kwetsbaren, zodat er niemand tussen wal en schip raakt. In het kader daarvan hebben we een bezoek gebracht aan de Voedselbank in Dantumadiel op vrijdag 24 januari.

In een ontspannen sfeer is er gepraat met twee van de bestuursleden over de werking van de Voedselbank, maar ook over de uitbreidingsplannen die er zijn. De Voedselbank wil namelijk beginnen met een kleding- en een speelgoedbank, omdat er geconstateerd wordt dat daar behoefte aan is. De opzet is om dit alleen te richten op de cliënten van de Voedselbank. Er wordt gewerkt aan een plan om te verbouwen, zodat de ruimte in drieën verdeeld kan worden. Eén deel kleding- en speelgoedbank, een deel Voedselbank en een ontmoetingsruimte. Als de kleding- en speelgoedbank van start zal gaan, zal er gezocht worden naar nieuwe vrijwilligers die zicht hebben op kleding. Zij zullen dan hun eigen afdeling hebben die ook onder de verantwoordelijkheid valt van het huidige bestuur. Er wordt geen aansluiting gezocht met andere kledinginzamelingsinitiatieven. Het zal echt alleen bedoeld zijn voor de eigen cliënten en niet om veel kleding op te slaan, maar om zoveel mogelijk te bekijken wat er nodig is. Het speelgoed is gemakkelijker in te zamelen en te verdelen. Maar zolang de verbouwing nog niet geweest is, kan de Voedselbank nog geen grote hoeveelheden speelgoed en kleding bewaren.

De Voedselbanken zijn landelijk overgegaan van een stichting naar een vereniging, waardoor er vanuit instellingen meer belangstelling is ontstaan om hulp te geven aan de voedselbanken door middel van donaties. Een vereniging heeft leden die hun eigen beheer voeren en het geld komt zo volledig mogelijk ten goede aan het doel waarvoor de vereniging is opgericht. Voedselbank Dantumadiel werkt ook volledig vanuit donaties en met vrijwilligers die het werk een warm hart toedragen.

Na deze uitleg krijgt ChristenUnie Dantumadiel een rondleiding in de ruimte waar de voedselpakketten worden samengesteld. De bestuursleden laten zien hoe ze de verbouwing voor ogen hebben en hoe ze de ruimte in drie delen gesplitst willen zien. ChristenUnie Dantumadiel heeft samen met het CDA en de PvdA een motie ingediend voor de uitbreiding van de Voedselbank met een kleding- en speelgoedbank. In principe stelt de gemeente het geld voor de verbouwing beschikbaar, maar het verbouwingsplan moet nog goedgekeurd worden.

Als ChristenUnie Dantumadiel bedanken wij het bestuur van de Voedselbank voor hun inzet voor de kwetsbare medemens in Dantumadiel en zullen wij met belangstelling de ontwikkelingen met betrekking tot de verbouwing volgen, hopende dat we een toekomst tegemoet gaan waarin een Voedselbank niet meer nodig zal zijn.