Na de tractor, nu op boot met Piet Adema.

PietAdemaBootdonderdag 11 februari 2010 07:57

Afgevaardigden van Dorpsbelangen van Feanwalden, De Falom en Broeksterwald zijn afgelopen zaterdag in een ontspannen sfeer in gesprek geweest met de ChristenUnie Dantumadiel. Locatie was de boot van Jacob Bijlsma van Staatsbosbeheer.

Tijdens de boottocht door het prachtige natuurgebied de Houtwiel werd in ontspannen sfeer met elkaar gesproken over de wijze waarop met de natuur moet worden omgaan en bijvoorbeeld in hoeverre je natuurgebieden toegankelijk moet maken. Dit werd afgewisseld met de kleurrijke en zeer leerzame uitleg van de heer Bijlsma over onder andere de Roerdomp, het muntblad, de Kalmoes, het Pitriet en nog veel meer interessante bezienswaardigheden. De natuur werd gevoeld, geroken en geproefd. De dorpsbelangen kregen ondertussen ruim gelegenheid om hun ideeën en wensen kenbaar te maken. Niet alleen items die te maken hebben met het natuurgebied werden besproken, maar ook de vele veranderingen en mogelijkheden die voortvloeien uit de aanleg van de centrale as houden de dorpsbelangen erg bezig. De herinrichting van dorpen is daarbij zeer actueel. Een voorbeeld is het Transferium in Veenwouden waar onderzoeken naar gedaan worden.  Hoe komt het bijvoorbeeld met het huidige station. Maar ook een goede plek voor de jongeren is belangrijk.

Gedeputeerde Piet Adema was ook uitgenodigd om vanuit zijn positie vragen te beantwoorden en uitleg te geven over de visie van de provincie met betrekking tot de dorpen en het landschap rond de centrale as. Zijn motto is bouwen en bewaren.

Adema wees vooral op de bevolkingskrimp die al reeds is ingezet. Gemeenten zullen daar de komende tijd ernstig rekening mee moeten houden.

Alle aanwezigheden waren zeer tevreden over de ontspannen sfeer waarin over verschillende onderwerpen gesproken kon worden. De ChristenUnie wil de komende tijd ook graag met de andere dorpsbelangen in gesprek komen om te zien waar de CU iets voor de dorpen kan betekenen.

Reacties op 'Na de tractor, nu op boot met Piet Adema.'

Huisma, M. (Marrick) [418879]
Geplaatst op: 20-03-2010 08:13
Testreactie

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.