ChristenUnie en Brugchelencamp brengen jong en oud bijelkaar.

gastvrij14woensdag 24 maart 2010 14:11

ChristenUnie Dantumadiel heeft samen met Zorginstelling Brugchelencamp een middag georganiseerd in het kader van NL.Doet. Hierbij waren jongeren en senioren uitgenodigd om samen te laten zien hoe je met elkaar omgaat. Hoe gastvrij zijn wij?

Door middel van sketches door jongeren en ouderen apart en samen werd nnagespeeld hoe een dagelijkse situatie fout kan gaan, maar ook hoe het wel moet. Na de pauze konden de jongeren samen met de ouderen in gesprek over deze voorbeelden. Gevraagd werd of het uitgebeelde herkenbaar was en hoe er gehandeld moest worden.

Uit de gesprekken bleek dat sommige ouderen wel eens met onprettig gedrag te maken hebben gehad. Ook de jongeren herkenden bepaald vervelend gedrag vanuit hun eigen omgeving. De meerderheid van de ouderen vond dat men in Brugchelencamp heel gastvrij is. De middag werd deskundig begeleid door Marieke van Veen van Trainersgroep Weerbaarheid Noord Nederland. Aan het eind van de middag werden de ouderen nog even lekker verwend met een nek en schoudermassage door de jongeren.

Helaas kan niet ontkent worden dat mensen zich soms buitengesloten voelen. Dat geldt voor oud en jong. Onlangs is uit een landelijk onderzoek gebleken dat het pesten onder ouderen wordt onderschat. Daarom heeft Sytske Leen, locatiemanager van Brugchelencamp, toegezegd dat zij in hun beleid zich zullen toespitsen op deze problematiek. Gerben Wiersma, fractievoorzitter van de ChristenUnie Dantumadiel, zei in zijn slotwoord,dat de zij de komende periode binnen de gemeenteraad niet alleen aandacht wil vragen voor dit onderwerp met betrekking tot het jeugdbeleid maar ook op andere terreinen zoals zorginstellingen. Het was een geslaagde en leerzame middag.