Column: Het leven als raadslid

Thea Smit-de Vriesdonderdag 02 juli 2015 08:14

Zo vlak voor het reces heb je weleens een moment dat je terugkijkt naar de afgelopen raadsperiode. Wat is er zoal besproken en wat hebben we als fractie ChristenUnie bij kunnen dragen aan de besluitvorming?

Het is het eerste halfjaar naar de invoering van de decentralisaties van het sociaal domein. Als fractie kijk je dan kritisch naar wat dit gaat betekenen voor de burgers die zorg nodig zijn. Al gauw vond onze fractie dat er meer aandacht moest zijn voor de communicatie over de veranderingen van huishoudelijke hulp. Het is wel gebleken, dat hier nog veel te leren valt. Als eerste gemeente kreeg Dantumadiel met een rechtszaak te maken. Dit kreeg landelijk grote aandacht. De uitkomst was te voorspellen, maar was voor alle gemeenten een leerpunt: iedereen krijgt een keukentafelgesprek, en de nieuwe wijze van aanpak moet goed uitgelegd worden.

Ook op het gebied van ruimtelijke ontwikkelingen was dit een jaar van vernieuwing. De aanleg van de Centrale As werd begonnen. Binnen enkele maanden hopen we als fractie dat binnen onze gemeente de weg klaar is, en dat begonnen kan worden met de vernieuwing van de aanliggende dorpen, de Kansen in Kernen. Als fractie ChristenUnie doen wij ons best dat deze vernieuwing ook een verfraaiing en verbetering wezen zal. Zo moeten we nog beslissen over de Haadwei, hoe deze weg opnieuw gelegd zal worden, welk materiaal daarvoor de beste is, en hoe Shared Space ingevuld zal worden, wel of geen trottoir? De wethouder heeft toegezegd te zullen luisteren naar de burgers. Wij zullen controleren of dat ook zo is!

Als laatste vergadering staat een belangrijk onderwerp gepland, n.l. de notitie financieel kader. Hoe zien de financiën van komende jaren eruit, en hoe krijgen we de begroting sluitend? Daar zullen moeilijke beslissingen bij gemaakt moeten worden. Want de afgelopen jaren zijn we zuinig geweest en hebben niet al te hoge eisen gesteld aan onze niveaus van wegen, sporthallen en schoolgebouwen. Nu komt wel het moment dat daar weer wat aan moet gebeuren, en dus geld gaat kosten. Waar moeten we dat van betalen?

Bij bovenstaande onderwerpen krijg je als raadslid de stukken vanuit de gemeente, maar daarnaast probeer je je kennis te verbreden door vakliteratuur te lezen, door te kijken hoe andere gemeenten deze onderwerpen aanpakken en je af te vragen of onze raad daar wat van kan leren. Dat is erg boeiend. Daarnaast kun je bijeenkomsten volgen waarbij projecten die in de planning staan, worden uitgelegd.

Zo even een inkijkje bij het werk van een raadslid. Wat motiveert mij om dit werk te doen? Dat ik dienstbaar mag zijn aan de maatschappij waar ik deel van uitmaak, maar bovenal dat ik op deze manier dienstbaar mag zijn aan de Heere, die mij kracht en wijsheid hiervoor geeft. Dat kan ik doen binnen de ChristenUnie, een partij die samen met andere christenen hun krachten wil bundelen. Daar staan wij voor. Ik hoop zo een luisterend oor te hebben voor elk die mij benaderd, en samen met onze fractie het goede te doen beslissen.