CU op bezoek bij de CNS in Wâlterswâld

foto2bezoek CNS W�ltersw�ldmaandag 10 februari 2014 17:15

Maandagmiddag 10 februari heeft ChristenUnie Dantumadiel een bezoek gebracht aan de CNS Wâlterswâld met een felicitatie. Eind januari heeft ChristenUnie, samen met SGP en D66 in de onderhandeling in de kamer voor elkaar gekregen dat de kleine scholentoeslag behouden blijft. Voor deze kleine school met momenteel 96 leerlingen, is dit goed nieuws. En voor ChristenUnie Dantumadiel een reden om langs te komen met een felicitatie. De toekomst van de school blijft hiermee beter gewaarborgd.

Voor de komende jaren staat er een aantal veranderingen voor de deur. Het onderhoud van het schoolgebouw komt voor rekening van het bestuur van de school. Verder moet er passend onderwijs geboden worden en zijn er gesprekken gaande over het bij elkaar brengen van peuteronderwijs en kinderopvang.

Er is de afgelopen 10 jaar veel geïnvesteerd in het onderhoud van het schoolgebouw en de school ziet er goed verzorgd en fris geverfd uit, wat goed te zien was tijdens de rondleiding. Momenteel heeft de school ruimte over, waar eventueel voorschoolse opvang  een plaats zou kunnen krijgen. Hiermee zou de ruimte in het gebouw  beter benut kunnen worden.

De school is zich ook al een poos aan het voorbereiden op passend onderwijs. Het personeel wil groeien naar een uitbreiding van haar mogelijkheden in de opvang van kinderen met een specifieke ondersteuningsvraag. Toch zal er altijd naast het passend onderwijs ook speciaal onderwijs blijven bestaan.

De ChristenUnie fractieleden zijn benieuwd waar zij de komende tijd, als alle veranderingen doorgevoerd gaan worden voor de school van betekenis kunnen zijn richting de gemeente. De Directeur van de school, dhr. T. Visser, geeft aan dat het School Maatschappelijk Werk zeker in stand gehouden moet worden. Verder zou er vanuit de gemeente een duidelijke contactpersoon moeten komen die bekend is met de school en snel en effectief kan handelen om een aangegeven probleem op te lossen. De lijnen moeten helder en zo kort mogelijk zijn.

ChristenUnie Dantumadiel wil dat de gemeente in haar plannen ruimte blijft houden voor identiteitsgebonden onderwijs en zorg. Ouders moeten kunnen blijven kiezen voor onderwijs en zorg dat in het verlengde ligt van hun geloofsovertuiging en de opvoeding thuis. Bovendien zal het behoud van een school in de dorpskern de leefbaarheid van de dorpen ten goede komen.