CU Feliciteert IBS Driezum

foto bezoek IBS Driezumvrijdag 07 februari 2014 17:22

Donderdagmiddag 6 februari is ChristenUnie Dantumadiel op bezoek geweest bij de IBS Driezum met een felicitatie. Het afgelopen weekend heeft ChristenUnie, samen met SGP en D66 in de onderhandeling in de kamer voor elkaar gekregen dat de kleine scholentoeslag behouden blijft. Dit goede nieuws, dat als een complete verrassing kwam voor de IBS in Driezum, is zeker een felicitatie waard. Nu kan er nagedacht worden over de toekomst.

De school heeft momenteel 36 leerlingen en staat bekend om kwalitatief onderwijs. Als kleine school zijn zij in staat om meer aandacht te geven aan de zwakkere leerling. Maar er moet balans zijn en blijven, zodat de zwakkere leerling stimulans ontvangt van de goed presterende leerlingen.

Ondanks dat de toeslag behouden blijft, is het de vraag of de school het gaat redden in de toekomst. Het bestuur wordt zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de gebouwen. Dat is op zich goed, want dan is de school niet meer afhankelijk van de goedkeuring van de gemeente en kan onderhoud dat nodig is sneller uitgevoerd worden. De vraag blijft wel wat het budget gaat worden en of dat genoeg is om er voor te zorgen dat de school een optimale leeromgeving kan blijven bieden voor zijn leerlingen. Hier hecht het bestuur namelijk een grote waarde aan.

Ook zal er passend onderwijs geboden moeten kunnen worden voor ieder kind. Zal deze school dat kunnen? Er is een zorgprofiel geschreven en als schóól kunnen wij dat niet garanderen voor iedere aanvraag, maar wel als bestuur. Het kind zal zeker geplaatst kunnen worden in één van de scholen waar het bestuur verantwoordelijk over is.

Hoe is de samenwerking met de andere scholen in de buurt? Dat gebeurt nog te weinig, terwijl dat wel mogelijkheden biedt. Als kleine school zit je snel aan de grenzen van wat mogelijk is, terwijl je met samenwerking misschien veel meer voor elkaar zou kunnen krijgen. Wij als kleine school voelen nu al waar we zouden moeten gaan samenwerken, terwijl een grotere school daar niet zo mee bezig is, omdat ze alles zelf nog wel voor elkaar krijgt. Maar de toekomst is toch meer en beter samenwerken. Kijk maar naar de Brede school die komt in De Westereen. Deze schoolvorm brengt de mogelijkheden om samen te werken al dichterbij. Misschien is dat voor ons ook een toekomstperspectief.

Als ChristenUnie Dantumadiel vinden wij het heel belangrijk voor de leefbaarheid in de dorpen dat de dorpsscholen blijven bestaan. Daarbij vinden wij behoud van identiteit en kwaliteit erg belangrijk en de mogelijkheid om als ouders te kiezen voor onderwijs dat ligt in het verlengde van de opvoeding en de geloofsovertuiging thuis. Wij willen erop toezien dat dit ook in de toekomst mogelijk blijft.