CU krijgt koffie mét worst

foto werkbezoek Slagerij Dantumamaandag 10 maart 2014 19:30

DE WESTEREEN – Dinsdag 4 maart is ChristenUnie Dantumadiel op werkbezoek geweest bij Slagerij Dantuma in De Westereen. ChristenUnie is benieuwd naar de manier waarop kleine ondernemers in Dantumadiel kunnen functioneren en concurreren met grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld de supermarkten. En op wat voor manier de Centrale As daarin meespeelt.

Om te kunnen concurreren met de grote bedrijven, heeft Slagerij Dantuma geïnvesteerd in automatisering om zo loonkosten uit te sparen. Verder probeert Slager Dantuma zoveel mogelijk duurzaam en energiezuinig te werken door middel van zonnepanelen en een regenwaterput. Ook wordt er gebruik gemaakt van een warmtewisselaar die met vuil heet water het schoonmaak water opwarmt.

Grote bedrijven kunnen vaak meer voor elkaar krijgen en gebruik maken van goedkoper personeel, maar de kleine bedrijven in de dorpen zorgen voor stabiliteit. Daarom is  versterking van de lokale economie belangrijk, want het heeft een positieve invloed op het verenigingsleven en het vrijwilligerswerk. Mensen die werkzaam zijn in het dorp kunnen deelnemen aan vrijwilligerswerk en het verenigingsleven. De lokale bedrijven zullen dan op hun beurt sneller geneigd zijn om het verenigingsleven te sponsoren. Het mes snijdt aan twee kanten.

Iets anders wat Slager Dantuma heeft gedaan is, kijken naar hoe er vroeger worst gemaakt werd en welke stoffen er voor de conservering gebruikt werden. Daardoor heeft Slager Dantuma een E-nummervrije worst kunnen ontwikkelen en op de markt gebracht. Om gezondheidsredenen gaan steeds meer mensen bewuster letten op wat ze eten en is er momenteel een steeds grotere vraag naar E-nummervrij vlees. Al met al brengt dit mensen uit de wijde omgeving naar De Westereen en zorgt zo voor stimulans van de plaatselijke economie.

Slager Albert Dantuma houdt de ontwikkelingen rond de Centrale As met belangstelling in de gaten, want dit is voor zijn bedrijf ook heel belangrijk. Door de westelijke rondweg kan de bevoorrading eenvoudig en buiten de dorpskern om bij de bedrijven komen. Dit zal voor  ondernemers mogelijkheden bieden om bijvoorbeeld toerisme en recreatief winkelen te bevorderen. Daarmee wordt het winkelcentrum van De Westereen aantrekkelijker voor externe bedrijven om er zich te gaan vestigen.

ChristenUnie Dantumadiel vindt het belangrijk dat er oog is voor de kleine ondernemers in de dorpen, die zorgen voor samenhang en stabiliteit in de leefomgeving. Net zoals het behoud van de kleine scholen van belang is voor de dorpen. Daarom staat ChristenUnie Dantumadiel voor het behoud van identiteitsgebonden zorg en onderwijs en ruimte en vereenvoudiging van regelgeving voor de kleine ondernemers. Bovendien wil ChristenUnie Dantumadiel geen koopzondagen, om de kleine ondernemers niet onder druk te zetten in hun concurrentiepositie. Zij wil zowel werkgevers als werknemers de kans geven om uit geloofsovertuiging de rustdag te houden. Dit komt de samenleving als geheel ten goede.